Eräjorma 2 – Moninpelin luominen

Kuvankaappaus Eräjorma 2 - Siimat sotkussa pelistä

Pelaaja A ja pelaaja B haluavat pelata moninpeliä.
Pelissä täytyy aina olla henkilö, joka tekee moninpelitilanteen, johon muut käyttäjät voivat sitten liittyä netin tai lähiverkon kautta.

-Moninpelin perustaja:

Oletetaan, että Pelaaja A aloittaa moninpelin.
Pelaaja A tekee seuraavasti:

Kalareissu, Valitse rata moninpeliin, Määritä kisan aika, Paina aloita moninpeli.
Nyt pelaajalle A aukeaa moninpeli ikkuna. Ota ylhäällä oleva IP osoite ylös. Porttinumero voi olla se mitä peli ehoittaa. Jos vaihdat porttia, niin ota tämäkin ylös.
Voit valita tässä kohtaa vielä jotain sääntöjä kisaan, kuten törmäykset jne.
Seuraavaksi ilmoita pelaaja B:lle IP osoite ja porttinumero, jos vaihdoit sen. Ilmoittamiseen voit käyttää vaikka Messenger:iä tai IRC:iä.
Nyt voit painaa aloita moninpeli painiketta. Jos sinulla on palomuuri käytössä ja kyseessä on ensimmäinen kerta kun käynnistät moninpelin, niin tässä kohtaa ilmestyy kysymys sallitaanko Eräjorma sovelluksen internetkäyttö. Salli kaikki liikenne Eräjorma pelille. Tässä kohtaa Windows on joskus jättänyt palomuuri-ilmoituksen taustalle, joten kannattaa tarkastaa tämä esim (ALT + Sarkain tai tabulaattori) yhdistelmällä.
Moninpelin aloittaminen ei onnistu kaikilla järjestelmillä johtuen adsl modeemin asetuksista. Tästä lisää tietoa alempana.

-Moninpeliin liittyjä:

Nyt pelaaja B on saanut tarvittavat osoitteet ja liittyy itse moninpeliin.
1. Kalareissu 1.Liity moninpeliin 3.Kirjoita pelaaja A:lta saatu ip osoite kenttään. Jos pelaaja A antoi vielä porttinumeron, niin kirjoita se myös. Paina liity moninpeliin. Jos sinulla on palomuuri käytössä niin tässä kohtaa ilmestyy kysymys pelistä. Salli kaikki liikenne Eräjorma pelille.

-Moninpelin luominen sisä- ja lähiverkon kautta:

Jos haluat pelata lähiverkon kautta, niin käytä tietokoneen sisäistä ip osoitetta. (Lähiverkolla tarkoitetaan saman kiinteistön sisäistä verkkoa, esim koulun atk verkko, tai kotona 2 koneen verkko)
Tämän voit tarkastaa :

1.Käynnistä 2.Suorita 3.cmd

Kirjoita komentoriville ipconfig

katso tietokoneen ip osoite listasta ja anna tämä pelaaja B:lle. Porttinumeron tulee kummallakin olla sama.

Peliä ei voi pelata niin, että palvelimeen yhdistetään yhteyksiä netistä, sekä lähiverkosta, eli kaikkien lähiverkkopelaajien tulee olla samassa verkossa kiinni.

– Moninpelin luominen ei onnistu:

Jos moninpelin aloittaminen ei onnistu, saattaa tämä johtua esimerkiksi modeemin asetuksista.
ADSL modeemit voivat olla joko reitittävässä tilassa (NAT), tai Siltaavassa tilassa (Bridge). Eräjorman moninpeli ei osaa hakea ip osoitetta modeemilta, joka on reitittävässä tilassa. Ensin kannattaa tarkastaa, jos kaveri onnistuu tekemään moninpelin, johon pystyy liittymään. Jos kumpikaan pelaaja ei voi tehdä moninpeliä, johon pystyy liittymään on toisen vaihdettava modeemin asetuksia.
Modeemin asetusten vaihtaminen tapahtuu kirjoittamalla modeemin osoite selaimeen ja vaitamalla modeemin asetuksista NAT asetukset Bridge asetuksiin.

Oletetaan, että modeemina olisi Telewell. Kirjoita osoiteriville http://192.168.0.254/ ja paina enter. Nyt pääset modeemiin sisälle. Kirjaudu sisälle tunnuksilla admin admin. Nyt asetusvalikosta pitäisi löytyä kohta, jossa lukee Encapsulation tai Kehysrakenne. Tämä tulisi muuttaa LLC Bridge muotoon. Seuraavaksi tallennetaan asetukset ja modeemin pitäisi olla nyt siltaavassa (Bridge) tilassa.
HUOM! Emme ota vastuuta, jos modeemisi asetukset menevät pieleen. Tämän takia kannattaa siltaus tehdä ohjekirjan tai valmistajan kotisivujen ohjeiden mukaan.

Esimerkkikuvat reitittävästä ja siltaavasta yhteydestä

Alla hyvä esimerkki Siltaavasta ja Reitittävästä tilasta. Eräjorma moninpelin aloittava henkilö (Hostaaja) pitää olla samassa tilassa, kuin kuvan vihreällä pohjalla oleva tilanne. Moninpeliin liittyjä voi olla kumpi vain.

Siilisoftware Nat Bridge Reitittävä siltaava

 

Reititys/Siltaus

 

Tässä muutamia ADSL reitittimien valmistajia, joilta löytyy ohjeita modeemien asetuksiin:

Telewell

Zyxel

A-Link

Jos moninpeli ei vieläkään toimi tarkasta tietokoneesi palomuuriasetukset. Windows:in oma palomuuri saattaa estää sovelluksen, tai jos sinulla on erikseen erillinen palomuuri, kannattaa tämänkin sallitut ja estetyt sovellukset tarkastaa, ettei Eräjorma ole estettynä.

Jos sinulla on adsl modeemin lisäksi langaton reititin saattaa tämäkin tuottaa ongelmia.

Jos olet tehnyt kaiken edellä mainitun ja moninpeli ei vieläkään toimi saattaa modeemissa olla sisäinen palomuuri, joka estää yhteyden.

Jos et saa yhteyttä vieläkään toimimaan ota yhteyttä foorumilla Eräjorma osiossa.

Tietoja Tony

Sivuston kehittäjä
Kategoria(t): Ohjeet. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta kohteessa Eräjorma 2 – Moninpelin luominen

  1. Jarno sanoo:

    Voiko tätä pelata suoraan nollakaapelilla? Onko vaikea säätää asetukset. Olen kasannut pari vanhaa pentiumia pelikuntoon pojille.

    • Tony sanoo:

      Nyt en ihan tarkkaan muista, mutta semmoinen muistikuva on, että tätä testattiin myös sisäverkossakin ja se toimi. Saatto olla jopa niin, että moninpelitilanteessa pystyi olemaan pelaajia sekä sisäverkon ja ulkoverkon kautta, kunhan ip-osoitteet vain täsmäävät. Eli toinen aloittaa moninpelin serverin, ottaa oman ip-osoitteen ylös ja antaa sen pelaajille, jotka liittyvät peliin. Peliin liittyvän pelaajan kone yrittää avata porttia suoraan tuohon annettuun ip-osoitteeseen. Pelin moninpeli toimi UDP-pakettejen kautta, joten tuo toimii melko yksinkertaisella tavalla. Jos näissä koneissa on palomuurit, niin kannattaa tarkastaa, että kaikki liikenne on sallitty.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

three × 4 =