Railroad Tycoon, talouspelien kulttiklassikko

Vuonna 1990 myöhemmin Civilization-pelisarjallaan vielä kovempaan maineeseen noussut Sid Meier kehitti Railroad Tycoon -taloussimulaattoripelin, joka mullisti täysin kyseisen peligenren. Ennen tätä talouspelit olivat olleet varsin yksinkertaisia ja sanalla sanoen tylsiä, mutta Railroad Tycoonissa riitti pelattavaa ja kerroksia. Peli nousikin nopeasti suosioon ja vielä yli 30 vuotta myöhemminkin monet pelaavat peliä. Puhumattakaan siitä, että se on poikinut useita suosittuja jatko-osia pelaajien iloksi. Klassista Railroad Tycoonia oli myyty vuoden 1997 syyskuuhun mennessä 400 000 kappaletta, joka on todella suuri luku.

Pelin tarkoitus

Pelissä pelaajan on tarkoituksena rakentaa rautatie kahden kaupungin välille. Sitten tavoitteena on saada rautatie tuottamaan mahdollisimman paljon rahaa, mahdollisimman vähillä kuluilla. Lisävaikeutta tuovat kilpailevia rautateitä rakentavat tekoälyn edustajat. Pelissä on neljä vaikeustasoa, joiden erona on lähinnä tekoälyn ohjaamien kilpailijoiden aggressiivisuus. Tämän lisäksi maaston muodoilla on suurempi merkitys radan rakentamiseen, joten huonossa maastossa radan ylläpitämisestä tulee tyyriimpää. Pelaaja saa alussa käytettäväkseen 1 000 000 dollaria, tästä 500 000 on osakkeita ja 500 000 lainaa ja lisää rahaa voi saada myymällä osakkeita.

Pelin alussa pelaaja valitsee neljästä kartasta. Vaihtoehtoina ovat Itämeren länsipuolinen Eurooppa vuodelta 1900, Mississippin itäpuolinen Pohjois-Amerikka vuodelta 1830, Detroitin länsipuolinen Pohjois-Amerikka vuodelta 1865 ja Britteinsaaret vuodelta 1830. Karttaa pelataan aina 100 vuotta eteenpäin, kunnes peli loppuu. Kartoissa on luonnollisesti maantieteellisiä eroja, mutta myös junissa, rahdin laadussa ja tuotantoketjuissa on eroa.  Jokaisella kartalla on kolme tekoälyn ohjaamaa kilpailijaa, jotka vaikeustasosta riippuen joko aiheuttavat pelaajalle vähän hankaluuksia tai paljon. Vaikeimmalla tasolla ne pyrkivät saartamaan pelaajan radan ja myös saattavat perustaa rautateitä samoihin kaupunkeihin pelaajan kanssa, joka aiheuttaa hintasodan.

Pelaajan taloustaidot ratkaisevat pelissä menestymisen. Helpoin vaikeustaso ei ole yhtä helppo Matchbankerin lainavertailun kanssa, eikä lainavertailua muutenkaan ole peliin valitettavasti sisällytetty, vaan pelaajan ottaman alkulainan ehdot ovat ennalta määritellty. Perusasiat opittuaan vaikeustason vääntäminen kovemmaksi on järkevää. Pelaajan menestys mitataan hauskasti taulukolla eläkkeelle siirtymisen jälkeisestä työurasta, jossa pelaaja voi huonoimmillaan päätyä kulkukauppiaaksi ja parhaimmillaan Yhdysvaltain presidentiksi.

Railroad Tycoonin jatko-osat

Railroad Tycoonille on tehty kaikkiaan neljä jatko-osaa: Railroad Tycoon Deluxe (1993), Railroad Tycoon II (1998), Railroad Tycoon 3 (2003) ja Sid Meier’s Railroads! (2006). Näistä Railroad Tycoon Deluxe on käytännössä sama peli kuin alkuperäinen Railroad Tycoon, joskin parannelluilla grafiikoilla ja äänillä. Sen sijaan Railroad Tycoon II oli arvostelumenestys ja jo aivan selvä oma pelinsä. Isometrinen grafiikka päivitti pelin uudelle sukupolvelle ja peli oli huomattavasti moninaisempi ja monimutkaisempi kuin ykkösosa. Mukana oli osakkeita, osinkoja, lainoja ja jopa mahdollisuus konkurssiin. Pelin aikana myös yleinen taloustilanne vaihteli, joka vaikutti rautatien toimintaan. Peliin on luotu 18 tehtävän pituinen pääpeli, jonka onnistuneesti suoritetettuaan sai menestyksen mukaan jokaisesta tehtävästä pronssisen, hopeisen tai kultaisen mitalin. Tämän lisäksi pelissä on mahdollista pelata yksittäisiä tehtäviä.

Vuoden 2003 Railroad Tycoon 3:ssa taas grafiikka päivitettiin kokonaan 3D:ksi ja peli sisälsi muutenkin paljon uusia ominaisuuksia. 15 skenaarioon kuului uutuutena kolme tulevaisuuteen, vuosiin 2025-2080, sijoittuvaa skenaariota. Pelissä on lähes 60 eri junaa joka puolelta maailmaa ja lisäksi fiktiivisiä junia.

Vuoden 2006 Sid Meier’s Railroads! ei menestynyt arvosteluissa enää niin hyvin, koska se ei tuonut grafiikkaparannusten lisäksi juurikaan uutta pelisarjaan. Olkoonkin, että Sid Meier itse palasi pelisarjaan ykkösosan jälkeen ensimmäistä kertaa. Tämän jälkeen uusia pelejä pelisarjaan ei ole tullut ja voi hyvin olla, että ei enää tulekaan.

Kategoria(t): Uutiset Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

eighteen − eight =