Naispelaajat tulevat. Mutta onko peliteollisuus valmis?

Peli-bisnes kukoistaa parempana kuin koskaan ennen. Teknologian kehitys on mahdollistanut peliyritysten pääsyn uusille markkinoille ja kohdistamisen uusille asiakasryhmille. Nykyään muun muassa online-uhkapelit ja videopelit ovat valtavirran viihdettä, joka kiinnostaa ihmisiä kaikilla elämänaloilla. Tämän seurauksena näemmekin yhä enemmän naisia pelaamassa.

Vuonna 2020 naisten osuus oli lähes 41 % kaikista yhdysvaltalaisista pelaajista, kun taas Aasiassa, josta jopa 48 % maailman peliväestöstä on peräisin, naispelaajia oli 40-45%. Naispelaajien määrä on nousussa, ja lukuisissa tutkimuksissa on pyritty selvittämään, onko naispelaajilla erityisiä motivaatioita ja pelikäyttäytymistä. Jotkut maakohtaiset tutkimukset paljastavat, että pelimotivaatio vaihtelee kulttuurien sekä sukupuolten välillä.

Esimerkiksi eskapismin lisäksi ranskalaiset naispelaajat etsivät kilpailua tai haastavat itseään; ranskalaiset miehet sen sijaan pelaavat pelejä stressin lieventämiseksi. Oli syy sitten mikä tahansa, viime vuosina naisten määrä pelialalla on kasvanut. Yrityksetkin ovat huomanneet tämän ja ovat alkaneet kohdistamaan palveluja luomalla pelejä, jotka houkuttelevat myös naispuolista yleisöä. Pelaamisen osalta tuore tutkimus osoittaa, että naispelaajat pelaavat kaikenlaisia ​​pelilajeja (erityisesti suosittuja verkkopelejä) eri laitteilla ja alustoilla.

Jos jotain, nämä tutkimukset korostavat naisista koostuvan peliyhteisön monimuotoisuutta. Kysymys kuuluukin, onko peliteollisuudella vielä riittävä rakenne palvella tätä kasvavaa kuluttajasegmenttiä?

Työskentely peliteollisuudessa

Neljäntoista maailmanlaajuisen peliyhtiön vuonna 2020 tekemä tutkimus paljastaa, että 84 % pelialan johtotehtävistä on miehillä. Johtoryhmän ulkopuolella vain 24 % teollisuudessa työskentelevistä on naisia. Naisten edustus on siis edelleen ongelma. Ja jo alalla työskenteleville naisille heidän sukupuolensa saattaa toimia heitä vastaan. Brittiläisen Guardianin raportoiman tutkimuksen mukaan Yhdistyneessä kuningaskunnassa pelialalla työskentelevien naisten joukossa 45 % koki sukupuolensa olevan rajoittava tekijä uralla etenemisessä. Samassa tutkimuksessa 33 % vastaajista totesi kokeneensa suoraa häirintää tai kiusaamista sukupuolensa vuoksi. Pelialan kasvavan monimuotoisuuden vuoksi naiset ovat tästäkin huolimatta alkaneet hakeutumaan pelialan johtotehtäviin ja yrittävät saada aikaan muutoksia asenteissa. Tämä innostaa nuoria naisia ja auttaa heitä ymmärtämään alalla olevat mahdollisuudet; se auttaa heitä jättämään jäljen peliteollisuuteen.

Pelien näkökulma

Videopeleissä on vielä hyvin pieni määrä naishahmoja, sillä vain 5 % videopeleistä esittelee naishenkilöitä. Erilaiset tutkimukset paljastavat, että videopeleissä vallitsevat edelleen sukupuolistereotypiat, joissa naishahmot usein esineellistetään ja yliseksuaalisoidaan. Silloin, kun naishahmoja ei kuvata tällä tavalla, heidät kuvataan usein mieshahmojen rakkauden kohteina, viattomina uhreina tai miesten pelastettavina hahmoina.

Hyvä uutinen on, että viimeisten kuuden vuoden aikana naispuolisten päähenkilöiden lukumäärä videopeleissä on parantunut merkittävästi. 18 % viime vuonna lanseeratuista peleistä sisälsi naishahmoja. Onko vuosi 2020 ollut poikkeama vai onko se kenties uusi trendi, että peleissä nähdään enemmän naispuolisia päähenkilöitä.

Pelaajayhteisön näkökulma

Valitettavasti pelaajayhteisö ei ole vielä tasapuolinen ja hyväksyvä naispelaajia kohtaan. Markkinatutkimusyrityksen Bryterin äskettäisen naispelaajatutkimuksen mukaan väärinkäytökset naispelaajia vastaan sekä online-syrjintä jatkuu. Vaikka sekä miehet että naiset kokevat hyväksikäyttöä, naispuoliset pelaajat kokevat todennäköisemmin seksuaalista häirintää ja heidät suljetaan peleistä.

Naiset ammattilaispelaajina

Kansainväliset peliturnaukset tarjoavat houkuttelevia palkintoja sekä rahapalkintoja molemmille sukupuolille. Naiset kuitenkin kohtaavat pelialalla stereotypioita, kuten sen että naiset pelaavat vain tehdäkseen vaikutuksen miehiin tai saadakseen huomiota. Monet naiset pelaavat todistaakseen kuinka hyviä he ovat sekä myös pyrkivät näyttämään, että he ovat riittävän hyviä pelaajayhteisöön. Naispuoliset pelaajat haluavat olla tasa-arvoisia pelimaailmassa, jossa miehet ovat dominoineet.

Online-kasinot naisten mieleen

Naiset ovat myös alkaneet kiinnostumaan kasinoilla pelaamisesta; naisten keskuudessa suosituimmat pelit ovat kolikkopelit, veikkaus ja bingo. Erittäin suosittu, naisia usein kiinnostava kolikkopeli on Legend of the Nile, joka on saatavilla muun muassa Slots.io-sivustolla. Pelaajamäärän suuri kasvu on myös pitkälti riippuvainen tekniikan kehityksestä, joka antaa kaikille pelaajille pääsyn lukemattomiin peleihin ja online-kasinopalveluihin myös tien päällä ollessa.

Naispelaajien yhteisö kasvaa

Pelaaminen tuo naisia ympäri maailmaa yhteen ja kiireisestä jokapäiväisestä elämästään huolimatta heille online-pelaaminen on keino rentoutua ja vähentää perheen ja työn aiheuttamaa stressiä. Jopa 60 % pelaavista naisista on ilmoittanut tuntevansa olonsa paljon paremmaksi pelatessaan. Näillä naisilla on tunne siitä, että asiat ovat paremmin hallinnassa ja he voivat vaikuttaa, mikä luo tilaa kehitykselle ja luo myös mahdollisuuksia. Näin ollen voidaan jopa väittää, että tämä kasvava naisten läsnäolo peliteollisuudessa auttaa naisia ottamaan enemmän osaa päätösten tekoon, jolla taas on yleisesti ottaen valtava vaikutus peliteollisuuteen liiketoimintana.

Kategoria(t): Uutiset Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

two × 5 =